Armata Română a testat, în 1993, un motor
cu plasmă montat pe o rachetă care a zburat în Cosmos
Fiind o legendă în domeniul fizicii fluidelor, profesorul Constantin Bursuc a inventat un motor care a trimis o rachetă românească în cosmos. Evenimentul s-a petrecut în poligonul militar de la Orăştie, în 1993. "Vreau să realizez un aparat de zbor, ca o farfurie zburătoare, pe care să montez motorul MRAL. Va revoluţiona modul de deplasare pe calea aerului. Apoi voi face public modul în care orice om poate să-şi construiască asemenea aparat acasă".
Constantin Bursuc |
Fost profesor universitar de mecanică a fluidelor la Universitatea din Iaşi, azi pensionar, Constantin Bursuc şi-a dedicat viaţa studierii unui tip de motor cu reacţie care revoluţionează aerodinamica. În 1980 publică primele lucrări în care, pe scurt, explică cum se poate realiza un fel de motor cu reacţie care să dezvolte o putere mai mare decât cele clasice şi care ar putea atinge viteza luminii. Apoi brevetează motorul MRAL.
Motorul a fost testat în poligoane militare
"Autorităţile s-au arătat interesate de idee, dar în 1993, când urma să ies la pensie, încă nu se materializase nici o colaborare. Am făcut un memoriu preşedintelui Ion Iliescu, unde ceream sprijin. Nu am primit nici un răspuns, iar după câteva luni m-am trezit cu o invitaţie în Franţa pentru a semna un contract privind realizarea motorului cu autoconvergenţă. După ce am primit viza de Franţa, am fost vizitat de o persoană care mi-a spus că pot uita de francezi, deoarece mi s-a aprobat colaborarea cu Armata Română", îşi aminteşte profesorul Bursuc. Între timp, Ministerul Apărării studiase conţinutul brevetului lui Bursuc. Pe documentul din imagine se află numele ofiţerilor superiori care auscos de la OSIM brevetul profesorului Bursuc şi i-au dat o aplicaţie militară
Motorul MRAL a fost realizat şi montat pe rachete de tip RT3. Au fost lansate trei asemenea rachete, la poligonul din Orăştie. "MRAL a depăşit cu mult puterea motoarelor obişnuite şi, lucru care i-a uimit pe toţi, nu a scos zgomot. Ulterior, la un alt experiment, pe un poligon din Făgăraş, o rachetă echipată cu MLNR a ieşit în spaţiul extraterestru. Aici s-a întrerupt colaborarea. Militarii au vrut să facă şi ei un asemenea motor, dar nu-l puteau ţine sub control, exploda, pentru că sistemul de răcire al ansamblului era un secret al meu. În 1997, mi-au cerut să cesionez brevetul pentru a realiza motoare care să fie montate pe MIG 21. Am refuzat, deoarece nu eram mulţumit de termenii contractuali. De atunci, nu mai colaborez cu nimeni. Vreau să realizez un aparat de zbor, ca o farfurie zburătoare, pe care să montez motorul MRAL. Vreau să revoluţionez aeronautica", a adăugat profesorul Bursuc.
"Profesorul Constantin Bursuc este o somitate în domeniul motoarelor de rachetă. Din câte ştiu eu se caută o cale de colaborare cu domnia sa pentru a materializa ideea motorului cu autoconvergenţă, care merge practic cu plasmă, o invenţie, zic eu, demnă de premiul Nobel", ne-a spus generalul de brigadă dr. Emil Străinu, fost consilier al Parlamentului României pe probleme de ameninţări neconvenţionale şi asimetrice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu