Cel mai prost drum, dar
şi cel mai bun drum din lume sunt în România
Cu 2.000 de ani în urmă, împăratul Traian a construit, în Dacia, un drum
de 200 de kilometri, care stă şi astăzi la temelia unei porţiuni din Drumul
European 70. Cu 10 luni în urmă, oficialităţile României au inaugurat o
autostradă care s-a închis, pentru că s-a stricat!
Septembrie 2015: a
fost suspendată circulaţia pe autostrada A1 în porţiunea Orăştie-Sibiu. De ce?
Pentru că asfaltul s-a crăpat, a alunecat înspre şanţurile marginale şi pune în
pericol siguranţa în trafic. Autostrada a fost inaugurată cu 10 luni în urmă,
respectiv noiembrie 2014.
Conform analizelor
făcute, crăpăturile nu au drept cauză eventuale alunecări de teren, ci o tasare
a infrastructurii, pricinuită de execuţia necorespunzătoare a lucrărilor la
corpul autostrăzii, în perioada 2012 - 2013.
Aceste date au fost recunoscute
şi de contructor, care va fi obligat să remedieze defecţiunea, aflată în
garanţie, până pe 10 octombrie 2015.
Autostrada Orăştie-
Sibiu măsoară 22 km şi a costat, bani plătiţi deja firmei italiene,
156.414.450,64 euro, adică 7,1 milioane euro pe kilometru. Menţionăm că
standardul de costuri pentru autostrăzile din ţara noastră, realizat de
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri (CANDNR), este de 4.714.480 euro pe
kilometru la autostrăzile construite la şes, 6.175.200 euro pentru autostrăzile
realizate în zonă deluroasă - cum este cazul Orăştie-Sibiu - şi 7.430.080 euro
pe kilometru pentru autostrăzile construite la munte.
După cum se vede,
costurile drumului abia inaugurat, care s-a prăbuşit deja, se apropie de cele
ale unei autostrăzi montane cu tuneluri şi viaducte, diferenţa faţă de o
autostradă de deal fiind de un milion de euro pe kilometru.
Dar, vorba unui
scriitor, ce mai este milionul în ziua de azi?... De ce sunt drumurile noastre
proaste? S-a lansat recent o idee conform căreia statul greşeşte pentru că
aceptă oferte cu banii cei mai puţini, pentru că la bani puţini nu se poate
cere calitate… Eroare!
“Contractele
au standarde tehnice de calitate care trebuie respectate. Cu aceste standarde se
intră la licitaţie, ele sunt obiectul licitaţiei. Sunt cantităţi şi calităţi
clare, matematice. Nu e ca la medic, să-ţi spună că nu ţi-a rezistat
organismul, indiferent ce a greşit el, sau la judecător, să nu i se întâmple
nimic, indiferent ce ar judeca!”, a spus conferenţiar dr. ing. Victor Constantinescu,
inventator în tehnologia contrucţiilor de drumuri.
În opinia inginerului
Victor Constantinescu, care a construit căi rutiere în Libia, înainte de 1989,
şcoala românească de specialitate este una din cele mai bune din lume, în
sensul că avem specialişti de talie mondială, dar nu îi folosim.
Profesorul spune că
principalele cauze pentru care autostrăzile noastre sunt scumpe şi proaste sunt
preţurile prea mari ale documentaţiei; apoi licitaţiile care se câştigă fără o
concurenţă reală; numeroasele anexe la contractul de bază, care măresc
preţurile; falşii proprietari de terenuri, care cumpără din timp loturile
vizate de proiectul de construcţie, cu informaţii de la vârfurile ierarhiei, ca
să le vândă apoi statului pentru realizarea drumului la preţ triplu.
Şi nu în ultimul rând
materialele folosite, în cantităţi mai mici şi la calităţi mai proaste decât
standardele contractuale. Pe scurt: corupţia.
“Aşa
ajungem să construim puţin şi prost. O autostradă costă la noi de trei ori mai
mult decât în Austria, o ţară muntoasă. Trebuie să scăpăm de stilul acesta
mafiot”, explică Victor
Constantinescu.
Traian a fost învins doar de americani
Puţină lume ştie că,
până acum zece ani, cel mai bun drum din lume era considerat cel construit de
împăratul Traian, cu 2.000 de ani în urmă, între Drobeta-Turnu Severin şi
actuala localitate Sarmizegetusa, fosta capitală Ulpia Traiana.
“Cei
aproximativ 200 de kilometri de drum au fost realizaţi în câteva luni, cu un
efort material şi uman imens. Construcţia a fost atât de solidă, cu
infrastructură de un metru adâncime, încât porţiuni mari sunt înglobate şi acum
în drumul modern (Drumul European 70 - n.r.) dintre cele două localităţi.
Această realizare a fost depăşită abia acum câţiva ani de americani, cu
tehnologia de acum. Adică au realizat aceeaşi lungime de cale rutieră într-un
timp mai scurt”, ne-a spus Victor
Constantinescu. Menţionăm că romanii au construit, în total, 4.300 de kilometri
de drumuri şi 25 de poduri în Dacia, în primii ani de ocupaţie.
Până în anul 2050, trebuie să avem 3.796 de kilometri de
autostradă
Cu doar 700 de kilometri
de autostrăzi, din care 100 au fost inauguraţi înainte de 1989, România se
numără printre ţările de la coada clasamentului european, din perspectiva
dezvoltării infrastructurii rutiere.
Conform angajamentelor
internaţionale semnate de ţara noastră, până în anul 2030 trebuie să construim
2.833 de kilometri de autostradă, iar până în 2050, alţi 963 de kilometri.
Adică peste 35 de ani ar trebui să avem 3.796 de kilometri de autostradă…
Săptămâna
trecută, CNADNR a restricţionat traficul rutier pentru maşinile cu tonaj mai
mare de 7,5 tone în 15 judeţe ale ţării. Motivul: canicula a înmuiat asfaltul,
iar tonajul mare vălureşte drumul.
Altfel spus, iarna se
închid drumurile pentru că e zăpadă, vara se închid pentru că e căldură! “Asfaltul s-a făcut plastilină, iar drumurile au fost închise
pentru a le proteja, conform legii. Acestea sunt cele mai bune măsuri care se
pot lua în anumite condiţii bugetare. Sigur că anumite tehnologii conferă rezistenţă
mult mai mare mixturii asfaltice, cum este armarea structurilor asfaltice
groase, dar acestea costă bani mai mulţi”, ne-a explicat dr. ing.
Constantinescu. Soluţia cea mai bună, net superioară mixturii asfaltice, dar şi
mai scumpă, ar fi realizarea de drumuri betonate. Pe vremea lui Ceauşescu,
România începuse să construiască asemenea căi rutiere.
“Dar
au fost construite prost! România turna betonul la 22 sau 24 de centimetri, ca
să facă economie, dar asemenea drumuri betonate se toarnă de la 40 de
centimetri în sus, aşa cum s-au făcut pe vremea lui Hitler în Germania. Abia
aşa ai structură rezistentă”, a adăugat Victor Constantinescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu