joi, 26 septembrie 2019







I”Ideea este psihologic adevărată în măsura în care există. Dacă o idee apare într-un singur individ, existența ei psihologică e subiectivă. Dar ea e obiectivă dacă e împărtășită printr-un consens gentium de către un grup mai mare.
-        
Anumite idei pot să apară aproape pretutindeni și în toate timpurile și pot chiar să se formeze spontan, indiferent de migrație și tradiție. Dar ele nu sunt făcute de individ, ci i se întâmplă acestuia, se îmbulzesc de-a dreptul să pătrundă în conștiința individual. Aceasta nu este filosofie platoniciană, ci psihologie empirică.
-        
Religia (lat. Religere) este observarea atentă și conștincioasă a numinosului, anume o existență dinamică ce nu este determinate de un act de voință. Acțiunea cuprinde și stăpânește subiectul uman care e întotdeauna mai degrabă victima, decât autorul ei. 
Numinosul este o condiție a subiectului, independent de voința acestuia.
-      
Un număr mare de acte ritual sunt săvârșite cu singurul scop de a provoca intenționat acțiunea numinosului cu ajutorul unor anumite artificii magice, precum invocare, incantație, jertfă, meditație și alte practice yoga, chinuri autoimpuse de diferite feluri etc. Dar întotdeuna astfel de practici sunt precedate de credința religioasă într-o cauză divină exterioară obiectivă.
-      
S-ar putea spune că noțiunea de religie desemnează atitudinea special a uneoi conștiințe care s-a transformat prin experianța numinosului.
-        Am văzut un caz de psoriasis întins practice pe tot corpul și care în câteva săptămâni de tratament psihologic s- redus în proporție de 90%.
-        
Cu toate că nu-și poate atinge propria formă de existență, punctul arhimedic exterior lipsind, spiritul nostru totuși există. Psihicul există, ele este chiar exința însăși!
-        
Anumite conținuturi provin de la un psihic care e mai complet decât conștința. Ele conțin adesea o analiză superioară, o judecată sau o cunoștință pe care conștiința respectivă n-ar fi putu să o producă. Dispunem de un cuvânt potrivit pentru astfel de fenomene: intuiția. Ea nu se face, dimpotrivă ea vine totdeauna de la sine; îți vine o idee, apărută de la sine, pe care o prinzi dacă ești suficient  de rapid.
-        
Drept urmare a dărâmării zidurilor de apărare, protestantul a pierdut icoanele ca expresie a unor importanți factori inconștinți, împreună cu ritualul a fost din timpuri imemoriale o cale sigură de a lichida forțele imprevizibile ale inconștientului. Astfel s-a pus în libertate o cantitate mare de eneregie și ea s-a revărsat de îndată în canalele curiozității și ale setei de cucerire, prin care Europa a devenit mama dragonilor care au înghițit cea mai mare parte a pământului.
-        Psihicul nu se poate distinge de manifestările sale.
-     
   Ceea ce s-ar putea numi o cecitate sistematică este pur și simplu efectul prejudecății că Divinitatea ar fi exterioară omului. Deși această prejudecată nu este exclusiv creștină, sunt religii care nu o împărtășesc defel. Dimpotrivă, insistă, așa cum fac și anumiți creștini, asupra identității esențiale între Dumenzeu și om, fie sub forma unei identități apriorice, fie a unui țel care poate fi atins prin anumite exerciții sau inițieri, așa cum le cunoaștem, de pildă, prin Metamorfozele lui Apuleius, spre a nu mai vorbi de anumite discipline yoga.
-    
    Culoarea de aur aparține Tatălui, roșul Fiului, iar verdele Duhului Sfânt. Apoi îngerul îl avertizează pe poet să nu mai pună alte întrebări și dispare.
-    
    Dintre toți muritorii, doar despre Maria se crede că i s-a îngăduit să fie ridicată cu corpul la cer, să se unească cu trupul înainte de învierea general a morților.
-        În reprezentarea tantrică a lotusului, mandala e feminină. Lotusul este locul veșnic al nașterii zeilor. El corespunde trandafirului occidental, în care stă rex gloriae, având adesea ca bază cei patru Evangheliști, corespunzători punctelor cardiale.
-      
  Morala pare să fie un dar, ca și inteligența. Ea nu poate fi pompată fără pagubă într-un sistem căruia nu îi este congenitală.
-  
      Oricine este urmărit de o umbra și cu cât ea e mai puțin încororată în viața conștientă a individului, cu atât e mai întunecată și densă.
-  
      A distruge morala unui om nu ajută la nimic, căci i-ar distruge Sinele cel bun, fără de care nici umbra nu ar avea sens.
-        
”Împacă-te degrabă cu tine însuți cât mai ești cu tine pe drum, ca nu cumva să te dai singur pe mâna judecătorului”.
-    
    Umbra nu este decât ceva inferior, neadecvat  primitiv și suspect, nu e un rău absolut. Ea conține și însușiri copilărești sau primitive care însuflețesc și înfrumusețează într-un anumit fel existența omenească; ne lovim însă de reguli moștenite. Publicul cultivat, floare a civilizației noastre actuale, este cumva rupt de rădăcinile sale și pe punctul de a-și pierde legătura cu pământul. Azi există puține țări civilizate unde păturile de jos ale populației să nu fie într-o stare de neliniște, stârnită de conflictul de opinie. Într-un număr oarecare de națiuni europene această stare s-a extins și la păturile superioare. Situația atestă la o scară mărită problema noastră psihologică. În măsura în care colectivitățile reprezintă simple aglomerări de indivizi, și problemele lor sunt aglomerări de probleme individuale. Una din părți se identifică cu omul superior și nu poate coborî, cealaltă parte se identifică cu omul inferior și ar vrea să iasă la suprafață.
-        Astfel de probleme nu vor fi niciodată rezolvate prin legi sau artificii. Ele pot fi schimbate doar prin schimbarea generală de atitudine. Iar această schimbare nu începe cu propaganda, cu adunări de masa sau chiar cu violență. Ea începe cu o transformare în interiorul indivizilor. Ea se manifestă cu o schimbare în simpatiile și antipatiile personale ale indivizilor, în concepția lor de viață și în valorile lor, și doar acumularea unor astfel de schimbări individuale va determina o rezolvare colectivă.
-       
Insul cultivat încearcă să-l refuleze pe cel inferior, fără să-și dea seama că astfel îl silește să se revolte.
-      
  Un vis sau o viziune sunt exact ceea ce par să fie. Ele nu sunt o înveșmântare a unui alt lucru. Sunt un produs natural, adică un lucru în sine, fără vreo motivație situată în afara sa.
-        
După cum statul încearcă să pună mâna pe individ, tot așa individual își imaginează că a pus mâna pe sufletul său; el face chiar din suflet o știință, pornind de la ideea absurd că intelectul, care e doar o parte și o funcție  psihicului, ar fi suficient ca să cuprindă totalitatea mult mai mate a sufletului.
-      
  Zagreus = Dionisos cel ciopârțit al tracilor.
-       
Când Nietzsche apus: Dumnezeu a murit!, a exprimat un adevăr valabil pentru cea mai mare parte a Europei. Nu spusele lui au influențat popoarele, ci el a constatat un fapt psihologic general răspândit.
-        
Doar și individul obișnuit trăiește inconștient forme arhetipale care, doar din cauza unei ignoranțe psihologice general raspândite, nu mai sunt băgate în seamă.
-        
Natura secretă a pietrei este Sinele omului. Evident, acest ”sine” nu este gândit ca având o esență identică cu Eul, de aceea pentru început este descris chiar ca o ”natură ascunsă” în materia neînsuflețită, ca spirit, demon sau scânteie de foc. Prin operația filosofică, concepută în cea mai mare parte mental, această ființă era eliberată din întuneric și din captivitate, pentru ca în cele din urmă să-și serbeze învierea, prezentată adesea sub formă apoteotică și în analogie cu învierea lui Christos. Reiese de aici că nu poate fi vorba în aceste reprezentări de o ființă identificabilă cu un Eu empiric, ci mai degrabă de o ”natură divină”, diferită de acesta, psihologic vorbind de un conținut care transcende conștiința și țâșnește din regiunile inconștientului.
-       
Locuitorul temenos-ului era zeul. Dar prizonierul sau locuitorul bine apărat al mandalei pare să nu fie zeu, căci simbolurile folosite, de pildă stele, cruci, globuri etc. Nu reprezintă o zeitate, ci mai degrabă, evident, o parte importantă a personalității umane.
-        Dacă ipoteza mea, după care orice religie este expresia spontană a unei stări sufletești generale, e corectă, atunci creștinismul e exprimat o stare predominantă la începutul erei noastre și apoi în câteva din secolele care au urmat.
-       
Ceea ce vindecă o nevroză trebuie să convingă la fel ca nevroza însăși; și de vreme ce aceasta din urmă e cât se poate de reală, și experiența care ajută trebuie să aibă o realitate echivalentă.
-        
Arhetipul este ”credința dintotdeuna, de pretutindeni și a tuturor”, iar dacă nu este recunoscut conștient, apare prin spate, în forma sa ”furioasă”, ca ”fiu al Haosului”, ca răufăcător întunecat, ca Antichrist în loc de Mântuitor, așa cum demonstrează limpede istoria contemporană.
-      
  Triada este dezvoltarea lui Unu în direcția cognoscibilității. Trei este unul devenit cognoscibil care, fără disoluția în opoziția dintre ”Unul” și ”Celălalt”, ar fi rămas într-o stare lipsită de orice determinare.
-     
   Ideile arhetipale țin de bazele indestructibile ale spiritului uman.
-        
Spiritul grec a inaugurat critica lumii, în epoca gnozei în sens larg, din care mai apoi și-a tras originea crștinismul. Arhetipul zeului salvator și al omului primordial este străvechi.
-        
Arhetipul intră în acțiune odată cu viața.
-       
După o veche concepție, Christos este ”momeala din undiță” (crucea) cu care Dumnezeu îl prinde pe leviathan (diavolul).
-      
  Știința noastră despre bine și rău s-a împuținat odată cu dezvoltarea cunoașterii și a experienței, iar în viitor se va împuțina și mai mult, fără ca noi să putem scăpa de cerința etică. În această nesiguranță extremă avem nevoie de lumina adusă de un sfânt generator de totalitate care poate orice, cu excepția tocmai a intelectului nostru.
-        
La nivel psihologic ”inspirația” provine dintr-o funcție inconștientă.
-      
  Pentru a folosi o analogie, s-ar putea compara Duhul Sfânt cu fascicolul de fotoni, care apare prin distrugerea materiei, iar Tatăl cu acea energie primordială care a prilejuit formarea protonilor și electronilor cu sarcinile lor contrare. E vorba nu despre o explicație, ci de i analogie, care e posibilă deoarece ilustrările fizice se sprijină în cele din umbră pe aceleași baze arhetipale ca și speculațiile teologice. Ambele sunt psihologie, care, la rându-i, se întemeiază pe aceeași bază arhetipală.
-        
Ca simbol psihologic, Trinitatea înseamnă mai întâi homousie sau cosubstanțialitate a unui proces ternat care trebuie considerat un fenomen inconștient de maturizare, desfășurat în individ. În acestă măsură cele trei Persoane sunt personificările celor trei faze ale unui fapt psihic regulat și instinctiv care înclină întotdeauna  să se exprime sub formă de mitologeme și obiceiuri rituale (ca de pildă consacrări pubertare și rituale, obiceiuri la naștere, nuntă, boală, război și moarte). Miturile ca și riturile au avut – și mai au și astăzi – semnificație psihoterapeutică.
-        
Tămâierea, jertfa de fum, un vestigiu al originarei thisya.
-        
Dumnezeu își este în condiția sa umană sie însuși atât de îndepărtat, încât trebuie, cu deplină dăruire, să se caute din nou pe sine.
-        În măsura în care pâinea și vinul sunt produse culturale, ele exprimă tocmai efortul omenesc corespunzător. Ele reprezintă o anumită prestație culturală care constă în atenție, răbdare, sârguință, dăruire și muncă anevoioasă.
-       
Psihicul nostru se întinde în realitate mult dincolo de limitele conștiinței, ceea ce un anume alchimist pare să fi știut, atunci când afirma că sufletul este în cea mai mare parte în afara omului.
-        
”A te putea jertfi” dovedește ” te avea”.
-      
  Inconștientul este mediatorul universal între oameni. Este unul care îmbrățișează totul sau acel Psihic care e comun tuturor.
-        Psihonevroza este, în înțeles ultim, o suferință a sufletului care nu și-a găsit sensul.
-     
Modernul e un ”bolșevic” pentru care toate normele și formele spirituale de până acum și-au pierdut oarecum valabilitatea și care de aceea vrea să experimenteze cu spiritul la fel ca bolșevicul cu economia.
-       
”Să mâncăm și să bem, căci mâine suntem morți” – această stare de spirit produsă de lipsa de sens pricinuiește tulburarea lumii de jos.
-      
  E mai bine să faci un lucru bun decât să eviți unul rău.
-      
  Este remarcabil că Fiul Omului și înțelesul său sunt necontenit puși în legătură cu dreptatea.
-        
IIndiferent de ceea ce ar fi să însemne totalitatea, Sinele omului este, empiric vorbind, o imagine a țelului vieții, produsă spontan de inconștient, dincolo de dorințele și temerile conștiinței. Imaginea reprezintă țelul omului ca întreg, anume realizarea totalității și a individualității cu sau fără ajutorul voinței sale.
-      
 Inconștiența nu este niciodată considerate o scuză la scaunul de judecată al naturii sau al destinului; dimpotrivă, este pedepsit sever, de aceea orice natură inconștientă aspiră la lumina conștiinței,  căreia, totuși, i se împotrivește.
-        Nu ne putem lămuri dacă divinitatea și inconștientul sunt două mărimi diferite. Ambele sunt noțiuni-limită pentru conținuturi transcendentale. Empiric se poate stabili cu suficientă verosimilitate că în inconștient apare un arhetip al totalității, care se manifestă spontan în vise și că există o tendință independent de voința conștientă de a include alte arhetipuri în acest centru. Nu pare de aceea imposibil ca acest arhetip al totalității să posede în sine o anumită poziție centrală care să-l apropie de imaginea lui Dumnezeu.
-      
  Riguros vorbind, imaginea lui Dumnezeu nu coincide întocmai cu inconștientul, ci cu un anumit conținut al acestuia, anume cu arhetipul Sinelui. Acesta nu mai poate fi empiric separate de imaginea lui Dumnezeu.
-       
La noi omul e infinit de mic și harul lui Dumnezeu reprezintă totul; în schimb, în Orient omul e Dumnezeu și se mântuiește singur.Noțiunea nostră de inconștient colectiv ar fi echivalentul European al lui buddhi, spiritual iluminat.
-       
Deoarece inconștientul este matricea spiritual, de el este atașată calitatea creativității, el este locul de naștere al formelor de gândire, așa cum textul nostru presupune că este cazul cu spiritual universal. Întrucât nu putem atribui inconștientului nicio formă determinate, afirmația oriental după care spiritual universal nu are formă, arupaloka, și totuși e leagănul tuturor formelor, pare justificat psihologic. De vreme ce formele inconștientului nu aparțin niciunui timp, deci sunt aparent eterne atunci când sunt realizate conștient oferă un sentiment de atemporalitate.
-      
  ”Timpul când încă nu era timp”.
-        
Sentimentul special de unitate este o experiență tipică pentru toate formele de mistică și derive probabil din contaminarea general a conținuturilor, care se intensifică odată cu slăbirea conștiinței.
-       
Occidentul își va produce de-a lungul secolelor propria sa yoga, și anume pe baza creată de creștinism.
-      
  ”Când am ieșit din Dumnezeu, toate lucrurile au spus: Există un Dumnezeu! Așadar asta nu mă poate face fericit, căci astfel mă recunosc ca fiind creatură. Dar în străpunge, unde vreau să fiu liber de voința lui Dumnezeu și liber și de această voință, și de toate lucrările sale, și de Dumnezeu însuși – acolo sunt mai presus de toate creaturile, și nu sunt nici Dumnezeu, nici creatură, sunt mai mult, sunt cee ace am fost acum și în veci”. (Meister Eckharts)
-      
  Dacă n-ai nimic de creat, te creezi pe tine însuți.
-      
  Țelul practicii răsăritene este același cu al misticii apusene: centrul de greutate se mută de la Eu la Sine, de la om la Dumnezeu; ceea ce înseamnă că Eul dispare în Sine, omul în Dumnezeu.
-        Omul lăuntric ridică pretenții care nu pot fi satisfăcute de bunurile exterioare”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu