Este un poem filosofic, parte a
epopeii Mahabharata, respectiv mesajul zeului Krşna către războinicul Arjuna, fiul
regelui Pandu, care, înaintea unei lupte fratricide pentru putere, este cuprins
de îndoială. Apariţia textului este controversată, plasată între secolele V
î.CH. şi secolul IV d.CH.
Mesajul (aici în câteva fragmente ), prinde bine oricui...
Yoga dicriminării
16. Nu există existenţă pentru Nefiinţă şi nici nonexistenţă pentru Fiinţă,
hotarul lor este văzut de cel care cunoaşte adevărul.
46. Pe cât foloseşte un puţ înconjurat din toate părţile de apă, pe atât
folosesc unui brahman înţelept toate Vedele.
48. Stând în yoga, îndeplineşte faptele, părăsind legătura faţă de ele,
fiind acelaşi la reuşită şi nereuşită.
66. Nu există cunoaştere pentru cel fără yoga; pentru cel fără yoga nu există
contemplaţie; pentru cel fără contemplaţie nu există pace; de unde să vină
fericirea pentru cel fără pace?
Yoga faptei
10. În vremea Începutului, Prajapati creând fiinţele odată cu
sacrificiile, a spus: "Înmulţiţi-vă prin acesta; acesta să vă fie vaca ce
îndeplineşte dorinţele".
11. Prin el să-i ţineţi în viaţă pe zei, iar zeii să vă ţină în viaţă pe
voi; susţinuându-vă unii pe alţii, veţi dobândi binele suprem.
14. Din hrană se nasc fiinţele; din ploaie - hrana; din sacrificiu se naşte
ploaia; sacrificiul ia fiinţă din rit.
15. Să ştii că ritul ia fiinţă din Brahman; Brahman ia fiinţă din Cel Indestructibil; de aceea,
Brahman cel Autopătrunzător este fixat de-a pururi în sacrificiu.
17. Însă omul care se bucură numai de Sine, care găseşte mulţumire numai în
Sine, care îşi găseşte liniştea în Sine, acela nu mai are nimic de făcut.
18. Acela nu-şi află sprijin în ce este de făcut sau nu este de făcut; şi din
toate fiinţele, nu depinde de niciuna, pentru nimic.
35. Legea proprie (svadharma), chiar cu lipsuri, este mai bună decât Legea
altuia, chiar cu grijă respectată; este mai bine să pieri în Legea ta proprie; Legea
altuia este periculoasă.
Yoga cunoaşterii şi a faptei
7. Ori de câte ori Legea slăbeşte şi se întăreşte nelegiuirea, atunci eu mă
creez cu trup.
9. Cel care cunoaşte cu adevărat naşterea şi fapta mea divină, când îşi
părăseşte trupul, nu merge spre o nouă naştere; el vine la mine.
18. Cel care vede în faptă nefăptuirea şi în nefăptuire fapta, acela este
un înţelept între oameni, acela este yoghin - şi totuşi săvârşeşte pe
de-antregul fapta!
19. Despre cel care trece la orice faptă, fără dorinţă şi hotărâre, ale
cărui fapte sunt arse de focul Cunoaşterii, despre el cei luminaţi spun că este
înţelept.
38. Nu există aici pe pământ un instrument purificator asemănător
Cunoaşterii; pe aceasta o găseşte singur, în Sinea lui, cu timpul, cel
desăvârşit în yoga.
Yoga concentrării
3. Pentru ascetul doritor să se înalţe la yoga, intrumentul de îndeplinire
este fapta; pentru cel care a ajuns la yoga, instrumentulde îndeplinire este
renunţarea.
27. Pe yoghinul cu simţul intern potolit, cu pasiunile potolite, neîntinat,
devenit una cu Brahman, îl pătrunde fericirea supremă.
Yoga cunoaşterii şi a iniţierii
3. Dintre miile de oameni, câte unul doar se înfrânează pentru desăvârşirea
spirituală; iar dinre cei care se înfrânează pentru desăvârşirea spirituală
câte unul doar mă cunoaşte cu adevărat.
23. Răsplata celor puţini la minte nu este eternă; cei care sacrifică
zeilor merg la zei, însă cei care mi se dăruiesc mie, la mine vin.
Yoga salvării în Brahman
16. Începând cu cea a lui Brahman, toate lumile revin la noi existenţe;
însă când se vine la mine, nu mai există renaştere.
Yoga tainei regeşti
29. Eu sunt la fel pentru toate fiinţele; pentru mine nu-i nimeni pe care
să-l plac sau să-l urăsc; cei care mi se dăruiesc cu dragoste se află în mine
şi eu mă aflu în ei.
Yoga spiritului suprem
16. În lume există două Spirite, cel distructibil şi cel indistructibil;
cel distructibil este una cu toate fiinţele, celui indistructibil i se spune
cel neclintit.
17. Există însă un alt Spirit mai presus de toate, numit Sinele Suprem -
care, pătrunzând cele trei lumi, le susţine - Stăpânul Divin Neclintit.
Yoga deosebirii dintre starea divină şi cea demonică
21. Întreită este această poartă a infernului în care se pierde Sinele:
dorinţa, ura şi pofta; să fie lepădate, deci, acestea trei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu